GondolomBloG

Az internet lehetőségei

Az internet mára kétségtelenül hétköznapi életünk részévé vált. Ennek hátrányairól sokan, és sokat elmélkednek, s jutnak kétséget kizáróan elgondolkodtató, aggodalmat keltő, és elszomorkodtató eredményekre egyaránt. Bejegyzésemben arra kívánok rávilágítani, hogy a pályára készülőknek miféle segítséget, mi több, a tudatos, a célirányos fejlődés lehetőségének egész tárházát rejti.

Az információs forradalom előtt az embereknek sokkal kevesebb, és korlátozottabb lehetőségeik voltak ismeretek szerzésére. Hogy kifejezetten zenei példával éljek, Liszt korában például a fizikai jelenléten kívül másképpen csak hallomásból, vagy sokadik szájból-amiből bizonyosan sok anekdota is született- értesülhettek az emberek egy-egy esemény élményéről, vagy például mondjuk a “Mester” játékáról, és őmaga személyéről, kisugárzásáról, a szubjektív élmény korlátaival. Játékának rögzítését az akkori idők technikai fejlettsége még nem tette lehetővé, viszont néhány tanítványának, és későbbi kortársának előadásairól már vannak felvételek, amikből esetlegesen következtetni lehet arra, mi, és hogyan volt akkor korszerű, stílusos, elfogadott. Arra kívánok rámutatni, hogy a lehetőségek mára szinte végtelenné nőtték ki magukat. Egy-egy szerző művét ma már számtalan előadásban meghallgathatjuk, elemezhetjük. Egyáltalán nem ritka, hogy egy előadótól az adott művet évekkel, vagy akár évtizedekkel későbbi koncerteken elhangozva is összehasonlíthatunk. Különösen érdekes helyzet, amikor egy mesterkurzuson két nagy név találkozik, akik maguk is befutott, karriert épített személyisége. Gondolok itt például Daniel Barenboim, és Lang Lang különös találkozására, előbbi mint mester, utóbbi mint éppen tanítvány. De számos ilyen felvétel található meg régebbi nagyságokkal is. Új nevek, elfeledettnek hitt komponisták válhatnak ismét népszerűvé. Olyan népszerű videómegosztó webhelyek, mint például a youtube telis-tele vannak mind a jelen, mind a múlt termékeivel. Az imslp.org-on például a művek kottái -nem is olyan ritkán- már magának a szerzőnek a kéziratában is elérhetőek szinte bárki számára a nap 24 órájában némi keresgélés után, vagy akár szinte gombnyomásra. Nagy népszerűségnek örvendenek az online oktatás különböző formái is, bár ezek hatékonysága tudomásom szerint megkérdőjelezhető, illetve kevésbé eredményesek. Mindenesetre a tanulni vágyó saját ösztönéra hagyatkozva autodidaktaként nagy szabadsággal végezheti tevékenységét, építheti tudását. Bár ez nem helyettesítheti, válthatja ki sem a frontális, sem az egyéni oktatásban való részvételt, de érdeklődése után szabadon keresheti fejlődésének lehetőségeit bárki, aki arra motivációt, indíttatást érez. Olyan méretű érték, és hagyomány lett ingyenesen elérhetővé, s mintegy közkinccsé, amiről egy évszázaddal ezelőtt még talán csak a kor legnagyobb fantáziával, képzelőerővel megáldott feltalálói álmodhattak. Ezzel a bődületes információ mennyiséggel, ami minket körül vesz manapság már inkább a bőség zavara az, ami kikezdheti útkeresésünk bátorságát, irányát,és veszélyeztetheti saját, szubjektív, autonóm személyiségünk kifejlődését.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!